Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, December 6, 2016

Memang "Fantastic"......dari sudut kartun

Zunar jawab Khalid dengan lukisan Donald Duck dan Mickey Mause
05 Disember 2016 | MALAYSIA DATELINE
Karikatur terkinia Zunar bagi membalas cabaran Khalid yang disiarkan di facebook dan twitternya hari ini.

Tiga hari lalu Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menasihatkan kartunis politik Zunar menghasilkan karya-karya yang baik jika mahu mempamerkannya.

Secara berseloroh, Khalid berkata Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque boleh melukis kartun-kartun seperti “Mc Donalds dan Donald Duck”.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pemberita sama ada Zunar dibenarkan mempamerkan kartun-kartun kepada awam.

Hari ini Zunar di facebooknya memaparkan ide Khalid itu menerusi karikatur Donald Duck dan Mickey Mause.

Kali ini Mickey Mouse itu disebut sebagai "Mickey Mah"

"Saya sedang duduk di meja lukisan saya Jumaat lalu, menggaru kepala saya untuk idea-idea, dan seseorang mencadangkan saya melukis Donald Duck," Zunar memberitahu Malaysiakini seperti dipetik, apabila ditany inspirasi di sebalik karya seni terbarunya itu.

Di FMT Zunar juga memberikan komennya menasihatkan Khalid jangan mengulas mengenai kartun politik, jika tidak tahu atau memahami seni itu.

Beliau berkata, Khalid sepatutnya belajar mengenai kartun sebelum layak menasihatkan kartunis dan beliau sedia mengadakan kelas kartun untuk mengajarnya.

“Saya harap IGP (ketua polis negara) belajarlah sikit, saya nasihatkan dia belajar sikit-sikit pasal kartun, barulah dia faham kartun, barulah dia boleh menasihatkan kartunis.

“Saya boleh ajar IGP lukis kartun, memahami kartun. Saya juga boleh buat kelas kartun kalau dia sedia,” katanya kepada FMT hari ini.

Zunar berkata, tanggungjawab kartunis politik di dunia, termasuk Malaysia ialah mengkritik kerajaan yang memerintah secara zalim dan mengamalkan rasuah seperti dipetik.

Karikatur Zunar kali ini mengundang komentar di facebooknya ada yang menyokong dan ada yang menentang.

Kassim Muhammad berkata: Mereka masih fikir penjarakan roh, semangat dan kreativiti? Dasar otak tersumbat dedak!

Manakala Ann Shaah Ariffin pula berkata: Dah disuruh lukis Donald Duck... jangan pula nak tangkap2 lepas ni.

Tak kurang juga yang memuji mengatakan lukisan dan mesej Donald Duck Zunar itu sesuatu yang "Fantastic".




Kerjasama Umno-Pas hanya mengenai isu-isu tertentu, kata KJ
    • 1 comment 
    •  
    • 3 days ago
    Avatar
    milo0panas1 — Sudah jelas lagi bersuluh.PH perlu bertanding pru14 tanpa pas.Pastikan rakyat tidak 'masuk barisan' …
  • Kenapa Perhutanan Kelantan dakwamajoriti Orang Asli yang ditahan …
    • 1 comment 
    •  
    • 5 days ago
    Avatar
    muhandis — Dulu isu balak.... ler ni isu orang asli pula... alahai... politik cari makan aje nie..
  • No comments:

    Post a Comment

    Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa