Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, January 31, 2017

Usah jadi tongkat Najib

30 Januari 2017 | AHMAD LUTFI OTHMAN
Ahmad Lutfi Othman (berbaju kuning) menerima kunjungan Pengerusi Amanah Selangor Ir Izham Hashim, Ketua Angkatan Wanita Amanah Nasional Dr Siti Mariah Mahmud (tengah) dan Naib Pengerusi Amanah Selangor Mariam Abd Rashid di rumahnya di Ampang baru-baru ini

Apabila lebih 50 penulis merakamkan pengalaman kewartawanan saya dalam buku Lorong Sunyi Media Bebas, sebenarnya dunia penulisan saya selama hampir 30 tahun sudah menjadi sejarah dan kenangan.

Selama diuji dengan keuzuran berpanjangan, saya tidak mampu lagi melakarkan idea atau sekurang-kurangnya memberi makna dan tafsiran terhadap pergolakan politik di sekeliling. Hanya keresahan dan sesekali kebingungan menghimpit. Namun, kesakitan juga memberi kesempatan untuk mengenal diri, melatih untuk reda dan ikhlas.

"Selalunya buku tribute dihasilkan selepas seseorang itu meninggal dunia, tapi saya bernasib baik dapat membacanya semasa nyawa masih dikandung badan," kata saya selepas menatap Lorong Sunyi sebaik saja siap dicetak.

Buku setebal lebih 800 halaman itu -- yang dilancarkan sebanyak dua kali oleh Dr Syed Husin Ali dan Dr Redzuan othman -- hasil tanggapan teman-teman termasuk sahabat rapat mengenai perjuangan kebebasan akhbar yang saya rasa sepi dan keseorangan.

Terkenang bagaimana sukarnya mencari rakan-rakan wartawan yang sanggup melakukan gimik mengusung keranda Detik "yang sudah mati", apabila majalah pro-Reformasi dua kali sebulan itu diharamkan KDN selepas Pilihan Raya Umum 1999 yang menyaksikan kebangkitan majoriti pengundi Melayu menolak Umno-BN.

Bertempat di tingkat dua, pejabat penerbitan saya di Medan Idaman, Gombak, kami hanya bertiga mengangkat keranda Detik sedangkan ia sekurang-kurangnya memerlukan empat orang. Detik ketika itu dicetak lebih 100,000 naskhah dan dianggap seteru Umno kerana berjaya mempengaruhi kecenderungi pengundi terutama di utara Semenanjung.

Akhbar Harakah yang turut menjadi mangsa pancungan KDN, dikurangkan kekerapannya daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan -- sekali gus mematikan fungsinya sebagai sebuah akhbar -- dan mencatat sejarah apabila diedarkan hampir 400,000 naskhah.

Saya kira Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Dalam Negeri, Abdullah Ahmad Badawi ketika itu mungkin turut terkejut dengan respons pasif masyarakat terhadap amalan primitif KDN. Idealisme kebebasan akhbar rupanya kurang dihayati, termasuk oleh warga media. Tiada tunjuk perasaan atau aksi protes besar-besaran.

Dan sehingga kini, walaupun selepas melalui pengalaman panjang menuntut hak asasi bersuara, isu-isu berkaitan media bebas jarang mendapat reaksi yang sepatutnya. Kempen menghapuskan kezaliman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) disambut hebat dan demonstrasi raksasa di tengah kotaraya Kuala Lumpur menjadi saksinya, sehingga akhirnya hukum rimba itu terpaksa dimansuhkan. Namun, kongkongan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan seolah-olah dipandang sepi, sekali gus dibiarkan bermaharajela.

Sebenarnya dunia kewartawanan saya tidak boleh dipisahkan dengan pengalaman berkaca Harakah. Bermula dengan jemputan Ustaz Nakhaie Ahmad, Naib Presiden Pas, dibimbing wartawan-penulis politik terkemuka, Haji Subky Abd Latif, saya menyertai lidah rasmi Parti Islam itu seminggu sebelum keluaran sulungnya diterbitkan.

Cerita Harakah adalah kisah pahit manis pengorbanan. Sokongan daripada ahli dan penyokong akar umbi, termasuk mendahulukan duit saku masing-masing. Juga kesediaan petugasnya untuk berkhidmat dengan tekun, begitu juga semangat tinggi rangkaian pengedarannya. Ramai menghulurkan bantuan termasuk dari sahabat-sahabat dalam media arus perdana.

Sehingga dilantik Ketua Pengarang pada Februari 2006, sebenarnya sudah beberapa kali saya keluar-masuk Harakah. Kadang-kadang dalam tempoh itu saya terpaksa mengundur diri kerana isu-isu dalaman tertentu, termasuk berbeda pendapat dengan Pengarah Urusan. Saya akur dengan disiplin parti dan peraturan organisasi walaupun terpaksa memendam rasa menggigit keyakinan pada kebebasan akhbar.

Justeru, ada teman-teman, termasuk penulis dalam Lorong sunyi Media Bebas, yang menyifatkan saya tidak sesuai menerajui organ parti. Katanya, Lutfi sebagai pejuang kebebasan media akan menempuh situasi sukar apabila parti memutuskan sesuatu dasar atau pendirian politik yang mungkin bercanggah dengan keyakinannya. Tambahnya, Lutfi lebih cocok dan sepadan dengan penerbitan bebas yang tidak dikawal parti politik.

Mohsin Abdullah, bekas ketua editor NTV7 mencatatkan: "Mana mungkin atau agak sukar bagi Lutfi, seorang yang berpegang teguh terhadap dasar media bebas, adil serta saksama bertugas di mana-mana organisasi media yang partisan. Satu organasi media yang memihak. Yang sememangnya ditubuhkan khas untuk memihak kepada pemiliknya. Dalam situasi Lutfi, media itu ialah Harakah milik PAS, sebuah parti politik."

Alhamdulillah, sepanjang mengetuai editorial Harakah, saya tidak rasa dikongkong berlebihan. Kerjaya kewartawanan kami dihormati. Sebagai pemilik Harakah, sudah pasti ada kayu ukur daripada Pas yang perlu dipatuhi tanpa soal. Ya, masakan organ rasmi boleh bercanggah dengan sikap rasmi parti.

Soalnya, kandungan dan persembahan akhbar juga perlu menarik untuk memikat pembeli serta menambat hati pelanggan. Malah, semakin ramai pembaca, bermakna semakin meluas dan menyeluruh dasar dan sikap parti diketahui umum. Dan di situ ada ruang yang agak selesa, disediakan pimpinan parti kepada sidang editorial asalkan tidak melanggar sensitiviti tertentu.

Saya akui, jika diberikan pilihan tentunya saya lebih selesa dengan penerbitan sendiri. Tetapi pengalaman menjadi bukti, apa jua majalah yang saya urus-terbit, misalnya Detik dan Wasilah, diharamkan KDN tidak sampai setahun beroperasi. Akhbar yang saya pinjam permitnya daripada seorang kenalan di Kelantan, Cabaran, juga sering diganggu-gugat KDN.

Sehingga saya dapat merumuskan bahawa KDN hanya membenarkan organ oposisi seperti Harakah, untuk menyiarkan bahan yang mengkritik pemerintah. Itu satu imuniti atau keistimewaan buat lidah rasmi pembangkang! Justeru, Harakah menjadi pilihan dan saya merakamkan penghargaan setingginya kepada pimpinan Pas yang memberikan kesempatan berharga untuk saya mengasah bakat dan bereksperimen.

Walaupun saya sudah beralih kepada medium berbeda -- akhbar Amanah -- itu pun sekadar penasihat dari jauh, jasa Harakah terutama menyantuni dengan baik dan sabar semasa uzur, tetap tidak dilupakan.

Kini, saya memahami kesukaran dan keperitan rakan-rakan di sana menempuh era gelap akhbar bercetak. Tambahan pula Pas seperti sudah memutuskan hubungan dengan kebanyakan parti pembangkang lain. Dengan kata lain, ia bermakna segmen pembaca Harakah turut bertambah sempit kepada ahli dan penyokong Pas sahaja.

"Sebenarnya Harakah menjadi mangsa keadaan. Susah baginya memainkan peranan sebagai akhbar alternatif seperti dulu," kata seorang teman baik, yang juga menjadi mangsa kezaliman KDN, sering turun-naik mahkamah mempertahankan kebebasan berkarya.

Saya juga memegang keyakinan, Pas dan Amanah, dua parti Islam, boleh bekerjasama atau sekurang-kurangnya saling memahami, dalam usaha menawarkan bakti terbaik kepada ummah. Ukhuwwah yang terjalin lama tidak sepatutnya terungkai hanya kerana berbeda wadah. Negara berada di persimpangan yang meruncing, dan menuntut perpaduan yang utuh di kalangan semua parti pembangkang. Raikan perbedaan pendekatan dan strategi, demi mencapai matlamat lebih besar.

Asalkan tumpuan kita terarah menjatuhkan pemerintah korup, apatah lagi yang merompak berbilion harta rakyat. serta menggembleng tenaga bersama-sama membangunkan Malaysia yang lebih adil, makmur dan sejahtera, juga menjadi negara yang melindungi golongan lemah. Usah menjadi tongkat buat elit penguasa yang kian lumpuh dengan segala penyakit kronik ini!

Kita sebenarnya tidak perlu menjalin persefahaman politik secara rasmi dengan Umno-Najib untuk dilihat sebagai seteru kepada perubahan, tetapi cukup dengan aksi pasif -- apatah lagi dengan sengaja melemahkan posisi sebagai pembangkang -- terhadap pelbagai kemungkarannya, demi melangsungkan hayat kerajaan BN. Maka tiada pilihan selain bersama gabungan mega pembangkang, Pakatan Harapan.

1 comment:

  1. Semoga sdr ahmad lutfi dikurniakan kesihatan utk terus beramal dan berjuang

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa